El programari multimèdia educatiu és una aplicació informàtica que ha estat dissenyada per a ser utilitzada en contextos d'ensenyament-aprenentatge, per exemple podem trobar-hi: CLIC, Kidpix...
La diferència d’un programari educatiu amb les típiques fitxes, és que al programari educatiu podem trobar suport multimèdia: so, imatge (amb o sense moviment) i text. A la fitxa únicament hi trobar text i imatge (sense moviment)
Amb el programa educatiu, hi podem trobar relació entre usuari i la màquina.
(interactivitat)
Hi ha 5 nivells d’interactivitat:
El nivell 1 l’usuari veu augmentades les seves possibilitats, al nivell 2, programem la seqüència de l’informació a través de l’ordinador, al nivell 3 arribem a un punt d’informació a través d’un diàleg amb l’ordinador, al nivell 4 l’usuari disposa d’un recurs que posa al servei les seves capacitats creatives i per últim el nivell 5 es poden crear simulacions de caire virtual.
Una altre característica del programari educatiu és el producte multimèdia:
"Els continguts multimèdies es defineixen com a combinacions de dades, textos, sons, gràfics, animació i imatges fixes i mòbils, emmagatzemades en forma digital i accessibles de manera interactiva."
A més a més, dins el programari educatiu hi ha dos tipus de classificacions de funcions del programari:
*Marquès: Informativa, instructiva, motivadora, avaluadora,investigadora, expressiva, metalingüística, lúdica, innovadora.
*Bettetini: presentar o reproduir informació, permetre exploració de coneixement, possibilitar l’expressió, possibilitar la comunicació
La diferència d’un programari educatiu amb les típiques fitxes, és que al programari educatiu podem trobar suport multimèdia: so, imatge (amb o sense moviment) i text. A la fitxa únicament hi trobar text i imatge (sense moviment)
Amb el programa educatiu, hi podem trobar relació entre usuari i la màquina.
(interactivitat)
Hi ha 5 nivells d’interactivitat:
El nivell 1 l’usuari veu augmentades les seves possibilitats, al nivell 2, programem la seqüència de l’informació a través de l’ordinador, al nivell 3 arribem a un punt d’informació a través d’un diàleg amb l’ordinador, al nivell 4 l’usuari disposa d’un recurs que posa al servei les seves capacitats creatives i per últim el nivell 5 es poden crear simulacions de caire virtual.
Una altre característica del programari educatiu és el producte multimèdia:
"Els continguts multimèdies es defineixen com a combinacions de dades, textos, sons, gràfics, animació i imatges fixes i mòbils, emmagatzemades en forma digital i accessibles de manera interactiva."
A més a més, dins el programari educatiu hi ha dos tipus de classificacions de funcions del programari:
*Marquès: Informativa, instructiva, motivadora, avaluadora,investigadora, expressiva, metalingüística, lúdica, innovadora.
*Bettetini: presentar o reproduir informació, permetre exploració de coneixement, possibilitar l’expressió, possibilitar la comunicació
Hem de tenir en compte que hi ha dos tipus de comunicació:
*On-line: en xarxa
-Avantatges: sempre tens l’última versió i des de qualsevol lloc
-Inconvenients: depens de la xarxa
*Off-line: en cd, ordinador, llapis...
-Avantatges: no depens de ningú
-Inconvenients: al cap d’uns anys ja no es pot utilitzar perquè està antiquat.
Cal considerar les potencialitats didàctiques, que és la integració de diferents tipus de recursos comunicatius (visuals, auditius, kinestèssics,...) adaptables a les característiques dels usuaris, fa que sigui possible considerar la capacitat del programari multimèdia, l’obtenció d’una resposta facilitada per l’interactivitat i l’existència del llenguatge multimèdia.
Per últim, tenir en compte, que el programari educatiu ens permet diverses possibilitats com: presentacions-demostracions, presentacions-demostracions, documentació-informació, narracions interactives, programes tutorials, exercitacions, simulacions, entorns de creació i jocs.
Un exemple seria:http://clic.xtec.net/db/act_es.jsp?id=1338
En aquest programa veiem que es pot treballar l'algoritme de la divisió.
És un programa multimedia que permet la interacció amb l'alumne, això es pot veure mitjançant la correcció immediata de les operacions.
*On-line: en xarxa
-Avantatges: sempre tens l’última versió i des de qualsevol lloc
-Inconvenients: depens de la xarxa
*Off-line: en cd, ordinador, llapis...
-Avantatges: no depens de ningú
-Inconvenients: al cap d’uns anys ja no es pot utilitzar perquè està antiquat.
Cal considerar les potencialitats didàctiques, que és la integració de diferents tipus de recursos comunicatius (visuals, auditius, kinestèssics,...) adaptables a les característiques dels usuaris, fa que sigui possible considerar la capacitat del programari multimèdia, l’obtenció d’una resposta facilitada per l’interactivitat i l’existència del llenguatge multimèdia.
Per últim, tenir en compte, que el programari educatiu ens permet diverses possibilitats com: presentacions-demostracions, presentacions-demostracions, documentació-informació, narracions interactives, programes tutorials, exercitacions, simulacions, entorns de creació i jocs.
Un exemple seria:http://clic.xtec.net/db/act_es.jsp?id=1338
En aquest programa veiem que es pot treballar l'algoritme de la divisió.
És un programa multimedia que permet la interacció amb l'alumne, això es pot veure mitjançant la correcció immediata de les operacions.